۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
تعداد بازدید: ۲۱۳۷۵۰
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه کاشی سرامیک چینی توضیحاتی را از وضعیت فعلی صنایع و تولید کشور ارائه داد.
کد خبر: ۳۵۶۷۲
عقب ماندگی بخش انرژی از تولید نگران کننده است| میزان عوارض صادرات سنگ ساختمانی مشخص شد

سفرای ما به جای دیپلماسی اقتصادی در دفتر خود نشسته‌اند

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی اکبر تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بازدید از بیست و هشتمین نمایشگاه کاشی سرامیک چینی در جمع خبرنگاران گفت: نمایشگاه در سطح خوبی برگزار شده و طبق معمول مشکلات ما در حوزه تولید کمتر از سایر بخش‌ها می‌باشد و از نظر کیفیت می‌توانند  در بازارها چه داخلی و چه خارجی رقابت کنند، اما مشکل اصلی به دولت مربوط می‌شود ما از آقای رئیسی توقع داریم موانع صادرکنندگان را برطرف کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما امروز صحبت از کمبود گاز و برق می‌باشد، تولید کننده می‌خواهد تولید کند اما انرژی ندارد. ما در حوزه صنعت رشد خوبی داشته‌ایم اما در بخش انرژی هنوز از صنعت عقب هستیم. بخش‌هایی مانند گاز و برق باید رشدشان همپای صنعت باشد چرا که وقتی تولید رشد می‌کند برق و گاز نیز باید به همان میزان رشد داشته باشند تا نیاز تولیدکنندگان را پاسخ بدهند نه اینکه بر اثر کمبود، برق و گاز صنایع تولیدی را قطع کنند. این موضوع هیچ توجیهی ندارد.
 
 
 
عقب ماندگی بخش انرژی از تولید نگران کننده است| میزان عوارض صادرات سنگ ساختمانی مشخص شد
 
 آقای رئیسی رونق تولید، گاز و برق می‌خواهد ارزآوری از نفت هنر نیست!
 
تالارپشتی تصریح کرد: دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها باید آمادگی این را داشته باشند که در تمام حوزه‌ها رشد و نیاز صنایع کشور را برطرف نمایند. بعد از عضویت در شانگهای، بریکس و ارتباط اقتصادی با همسایگان، هنوز دولتی‌ها می‌گویند ما امکان انتقال ارز را نداریم یا مشکل داریم که این موضوع بسیار ناراحت کننده است و نشان می‌دهد بخشی از دستگاه دولتی ما کاملاً از مردم عقب هستند و باید بگوییم شما آمده‌اید که این موانع را برطرف کنید و قرار نیست ما دستمان را به نشانه تسلیم شدن در برابر آمریکا بالا بیاوریم.
رشد بخش‌هایی مانند گاز و برق باید همپای صنعت باشد چرا که وقتی تولید رشد می‌کند برق و گاز نیز باید به همان میزان رشد داشته باشند تا نیاز تولیدکنندگان را پاسخ بدهند نه اینکه بر اثر کمبود، برق و گاز صنایع تولیدی را قطع کنند. این موضوع هیچ توجیهی ندارد.
 
وی افزود: ما باید در جنگ اقتصادی حتماً آمریکا را شکست بدهیم. برای پیروزی تمام دستگاه‌ها باید پای کار بیایند تا با همفکری راه حلی را پیدا کنند. نباید اینطور باشد که تولیدکننده و صادر کننده ما کار خود را انجام دهد اما در آخر بگویند نمی‌توانیم ارز را جابجا کنیم. ساز و کار این را دولت باید فراهم کند. بانک مرکزی باید ورود کند و با ارتباط گرفتن با کشورهای مقصد ساز و کار برای آن تعیین کند اما اینکه چگونه و چطور باشد را آنها باید بیندیشند چرا که آنها مسئول هستند و کار تخصصی خودشان می‌دانند. این موضوع بسیار نگران کننده است که تولیدکنندگان نمی‌توانند ارز خود را وارد کنند و دولتی‌ها بگویند ما تحریم هستیم، بله همه می‌دانند ما تحریم هستیم اما قطعا سازوکارهایی برای انتقال ارز وجود داد که ما می‌توانیم انجام دهیم و این کار دولتی هاست.
 
 
 
 
تالار پشتی
 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان از نداشتن بازار مناسب گله مند هستند، تصریح کرد: ما در بخش بازار سازی ضعیف عمل کرده‌ایم.من در بسیاری از نمایشگاه‌ها سفرای دیگر کشورها را دیدم حضور پیدا می‌کنند و ارتباط می‌گیرند تا بتوانند شرایط اقتصادی خودشان را بهبود ببخشند، اما  بخشی از سفرای ما فقط در دفتر خود نشسته‌اند. شرط ما برای تایید صلاحیت آقای امیرعبداللهیان دیپلماسی اقتصادی بود و سفرای ما باید با حضور در نمایشگاه‌های خارجی و ارتباط گرفتن با شرکت‌های اقتصادی راهی را برای تعامل پیدا کنند.
 
وی ادامه داد: همه چی ارز نفت نیست و همین کاشی که مواد اولیه آن در داخل است، بسیار قابلیت ارزآوری برای کشور دارد. کسب ارز از نفت فروختن که هنر نمی‌باشد و همه این را بلد هستند. ما می‌توانیم با تهاتر با انتقال مواد اولیه و گرفتن محصولی دیگر شرایط اقتصادی خود را بهتر کنیم و تحریم‌ها را دور بزنیم. من اینجا به طور جدی جای فعالیت بدنه دولت ، بانک مرکزی و وزارت خارجه را کم می بینم و در شأن دولت انقلابی نیست که دست روی دست بگذارند و بگویند ما تحریم هستیم.
بخشی از دستگاه دولتی ما کاملاً از مردم عقب هستند و باید بگوییم شما آمده‌اید موانع را برطرف کنید و قرار نیست ما دستمان را به نشانه تسلیم شدن در برابر آمریکا بالا بیاوریم.

وی درباره عملکرد دولت سیزدهم گفت: انتظار ما از دولت بالاست و باید سطح خود را بالا ببرد چراکه انتظار مردم که نابجا هم نیست و این شرایط را تحمل می‌کنند از دولت بالاست.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به سوال خبرنگار خطوط  درباره عوارض صادراتی سنگ‌های ساختمانی گفت: ابتدا این عوارض را 20 درصد اعلام کرده بوند که  پس از رایزنی با دولتی ها با تایید معاون اول و وزیر مربوط به پنج درصد رسید و در حال حاضر برای تصویب به هیأت دولت  رفته تا تصویب و  ابلاغ شود.
برچسب ها: نمایشگاه اکبری تالار پشتی تولید داخل عوارض صادراتی کاشی و سرامیک تحریم #دولت سیزدهم رئیسی تولید کنندگان بریکس شانگهای ارز رونق کسب و کار گاز برق
ارسال نظر
آخرین اخبار